۳۰۰ دانشجوی معترض در نیویورک بازداشت شدند حمله به کنیسه‌ای در پایتخت لهستان با سه بمب آتش‌زا حمله جدید به ایلات در جنوب فلسطین اشغالی بازداشت ۱۰۰۰ دانشجوی آمریکایی معترض به جنایت‌های صهیونیست‌ها رئیس اداره قرآن، عترت و نماز ارتش: تقویت مراکز قرآنی، کمک به نشر قرآن در جامعه است سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد سردار سلامی: همه کشور‌های دنیا با جنگ ضعیف می‌شوند، اما جمهوری اسلامی ایران با جنگ‌قوی‌تر شد وزیر خارجه آمریکا در تل‌آویو: حالا وقت توافق است رئیسی در هیئت‌دولت بر فراهم‌کردن زمینه حضور هر‌چه‌گسترده‌‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس تأکید کرد وزیر کشور: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است تجلیل از فعالان و مبلغان فرهنگی منطقه پدافند هوایی شمال شرق در حرم مطهر رضوی ویدئو | بخش‌هایی از هم‌خوانی معلمان در دیدار امروز با رهبر انقلاب چین تست‌های دریایی ناو هواپیمابر نسل بعدی را آغاز کرد کاهش ۲۶۷ میلیون دلاری کمک‌ها به نماینده سازمان ملل در فلسطین ترامپ بار دیگر اعضای ناتو را تهدید کرد نخست‌وزیر اوکراین از برنامه خرید ۳۰۰ هزار پهپاد جدید خبر داد یک مقام سازمان ملل حمله به رفح را «یک تراژدی غیرقابل وصف» دانست دبیرکل سازمان ملل دستور داد؛ درباره گور‌های جمعی در رفح تحقیق شود اسرائیل: حزب‌الله از مرز‌ها دور نشود جنوب لبنان را اشغال می‌کنیم زلنسکی: انتظار داریم پس از پایان جنگ به عضویت ناتو درآییم گروسی به ایران می‌آید
سرخط خبرها

آخرین اخبار از برجام| بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان به‌کجا رسید؟| سیاست ایران حل سوءتفاهمات با آژانس است+ فیلم

  • کد خبر: ۱۶۲۸۰۵
  • ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۲
آخرین اخبار از برجام| بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان به‌کجا رسید؟| سیاست ایران حل سوءتفاهمات با آژانس است+ فیلم
سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی خود آخرین اخبار از وضعیت برجام، زمان بازگشیایی سفارتخانه‌های ایران و عربستان، روابط ایران و مصر و پرونده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تشریح کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه ضمن اشاره به سفر رئیس‌جمهور ایران به سوریه و قرارداد‌های امضا شده در این سفر اظهار داشت: سفر آقای رئیس جمهور که به دعوت آقای بشار اسد انجام شده بود یکی از رخداد‌های مهم در تحولات مهم مرتبط با روابط دو کشور دوست و برادر ایران و سوریه است. به طور نمادین هم دارای مفهوم خاصی است و فرصتی شد تا ریل‌گذاری روابط دو کشور در پساتروریسم شکل بگیرد.

‌وی افزود: این سفر از بُعد اقتصادی و تجاری هم حائز اهمیت بود و در مذاکرات به‌طور جدی مورد اهتمام دو رییس جمهور بود. علاوه بر مذاکرات خصوصی ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه مورد توجه قرار گرفت. ۶ وزیر دولت، آقای رئیسی را در این سفر همراهی کردند و در این سفر تمرکز عمده بر این بود که در دوره جدید علاوه بر حوزه سیاسی و مبارزه با تروریسم، در حوزه اقتصادی هم زمینه لازم را فراهم کنند و حوزه تجارت بتواند پا به پای حوزه سیاسی حرکت کند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در این سفر اسنادی امضا شد که مهمترین آن برنامه جامع همکاری بلند مدت میان ایران و سوریه بود که ۳۰ بند داشت، همچنین ۱۵ سندی که امضا شد دارای محتوای تجاری و اقتصادی بود، خاطرنشان کرد: همانطور که اشاره شد انجام این سفر در این مقطع زمانی معنای خودش را دارد و عملا جشنی برای پیروزی محور مقاومت بود. در چنین فضایی این سفر صورت گرفت. علاوه بر این دیدار‌های دوجانبه خوبی صورت گرفت. طبیعتا اتفاق خوشایند دیگری هم رخ داد بازگشت مجدد سوریه به کرسی و جایگاه خودش در اتحادیه عرب بود و با تحولی که در سوریه رخ داد و پیروزی محور مقاومت در سوریه ما شاهد تحول جدیدی بودیم. طبیعتا ما هم به عنوان ایران از اینکه کشور‌های منظقه با رفع اختلافات بتوانند ریل‌گذاری جدیدی در تقویت همکاری منطقه‌ای بردارند استقبال می‌کنیم.

کنعانی در ادامه به نمایشگاه اکسپو که در تهران برگزار شده است، اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری سال جاری را به نام مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری کردند. دولت هم مصمم است که در این مسیر تلاش‌های لازم را انجام دهد و به انتظارات مردم هم در حوزه اقتصادی پاسخ شایسته دهد. این پنجمین نمایشگاه در قالب توامندی‌های صادراتی ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: آقای رئیس‌جمهور هم با اهتمامی که برای اقتصاد قائل هستند در افتتاحیه شرکت کردند. دستگاه دیپلماسی هم در کمک با وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت متفاوت از سال‌های گذشته نقش جدی داشته است. خوشبختانه ما شروع خوبی را شاهد هستیم. بر اساس اطلاعات، ۷۵۰ شرکت برتر صادراتی محصولات خودشان را به نمایش گذاشتند. برگزاری چنین نمایشگاهی با این تعداد استقبال کننده در سوابق گذشته شاید نداشته باشیم. در این زمینه ظرفیت‌های صادراتی ایران در حوزه‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است. صادرات، موتور محرک تولید و ایجاد رشد و پویایی اقتصادی است.

کنعانی درباره نشست چهارجانبه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه در مسکو گفت: در این نشست قرار است وزیر امور خارجه در راس هیئتی در آن مشارکت کند. ما پیش از این شاهد برگزاری نشست چهارجانبه معاونین وزارت خارجه در مسکو بودیم و همچنین نشست چهارجانبه وزرای دفاع چهار کشور در مسکو که برگزار شد. قرار است در تاریخ ۲۰ اردیبهشت شاهد برگزاری نشست وزرای خارجه باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با تاکید براینکه همواره بر حل و فصل سیاسی اختلافات موجود میان سوریه و ترکیه تاکید داشتیم و هم در چارچوب تماس‌های دوجانبه و هم در چارچوب نشست‌ها، این را تاکید کردیم، تصریح کرد: ما ضمن درک موضوع نگرانی‌های امنیتی ترکیه در سوریه معتقدیم که این موضوعات راهکار نظامی ندارد و باید گفتگو صورت گیرد. خوشبختانه در این مسیر اتفاق نظری حاصل شد و قرار شد نشست‌های سه جانبه به نشست‌های چهارجانبه تغییر کند. این نشست انشاالله می‌تواند با اراده سیاسی خروجی خوبی داشته باشد در زمینه صلح و ثبات در منطقه و همچنین در کشور سوریه.

کنعانی درباره مناسبات و روابط با کشور‌های عربی بیان داشت: الحمدالله ما جهش‌های خوبی را هم در حوزه سیاسی و هم تجاری داشتیم. تبادل هیات‌های ما به طور مستمر با کشور‌های عربی انجام شده است. روابط ایران و کشور‌های عربی منطقه در یک روند صعودی قرار گرفته و ایران با همین نگاه حرکت خواهد کرد. برای ما اصل و اولویت بر استفاده از دیپلماسی برای رفع سوءتفاهمات است. در ارتباط با کشور‌هایی که روابط ما در سطح نازلی قرار دارد ما همین رویکرد را دنبال می‌کنیم. افق‌های مناسبات ایران در همکاری با کشور‌های منطقه افق‌های روشنی است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهاراتی درباره نصب دوربین‌های جدید توسط آژانس گفت: سیاست جدی ایران حل‌و‌فصل مشکلات و سوءتفاهمات با آژانس است و ایران در چارچوب همین سیاست بر این است که اجازه ندهد موضوعات مربوط به استفاده صلح آمیز ایران تبدیل به روندی در مقابل آژانس شود.

کنعانی همچنین درباره توافق امنیتی ایران و عراق گفت: ما طبیعتا در چارچوب سندی که میان روسای دستگاه امنیتی ایران و عراق امضا شد، چارچوبی برای رفع نگرانی‌های ایران تعریف کردیم. انتظار ما این است که بر مبنای توافق انجام شده این مسیر با جدیت و سرعت پیش برود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از این نشست خبری، درباره آخرین وضعیت توافق ایران و عربستان و بازگشایی سفارتخانه‌ها اظهار داشت: در چارچوب توافقی که صورت گرفت و اراده عملی لازم، ما پیشرفت‌های خوبی در روند آماده سازی اماکن دیپلماتیک داشتیم. طبیعتا به دلیل سنوات طولانی تعطیلی این اماکن و استهلاک بنا نیازمند بازه زمانی بیشتری برای آماده‌سازی اماکن هستیم. ما در مرحله نهایی آماده‌سازی ساختمان‌های نمایندگی قرار داریم و انشالله بتوانیم شاهد بازگشایی رسمی در کوتاه‌ترین زمان باشیم.

کنعانی درباره علاقه‌مندی تجار برای سفر به عربستان و مشکلات ویزا گفت: بر‌اساس توافق انجام شده ما عملاً محدودیتی برای سفر اتباع و شهروندان دو کشور نداریم. امکان صدور روادید را با وضع فعلی داریم و هیئت‌های دو کشور هم از طریق کانال‌های دیپلماتیک سفر کردند و همین تسهیلات برای تجار هم برقرار است. بر اساس میانجیگری چین خوشبختانه در مسیر اجرای توافق پیشرفت خوبی داشتیم و روابط سیاسی دو کشور ایران و عربستان عملا برقرار است و خوشبین هستیم که مسیر توافق شده با حسن نیت و اراده طرفین به پیش رود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخباری مبنی بر نشست امنیتی ایران و مصر اظهار داشت: روابط ایران و مصر در سطح دفاتر حفاظت از منافع فعال است و تیم دیپلماتیک دو کشور در تهران و قاهره حضور دارند و امکان تبادل پیام در همین مسیر برقرار بوده است و هیچ مانعی نداشتیم. تهران همواره اعلام کرده برای گسترش مناسبات با کشور‌های اسلامی و عربی هیچ محدودیتی ندارد.

کنعانی در ادامه درباره اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: خوشبختانه به سیاست کاملا اشتباه آمریکا در خروج یکجانبه از برجام اعتراف کرد و اشتباه خودساخته دولت آمریکا را مورد اعتراف قرار داد، اما متاسفانه در کنارش به جای موضع سازنده برای جبران گذشته از ادبیات غیرمناسب استفاده کرده است. ایشان اظهارات مغایر با وضع حقیقی دارد و اظهارات وی با گزارش عدیده آژانس انرژی اتمی سازگاری ندارد. در ارتباط با اظهارات تحریک آمیز ایشان مبنی بر به رسمیت شناختن آزادی عمل رژیم صهیونیستی یک دلیل دیگر است که متاسفانه آمریکا مسئولیت ناشی از اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی را به نحو مستقیم و غیرمستقیم تقبل می‌کند. آمریکا باید متوجه مسئولیت حقوقی اینگونه اظهارات باشد. فعالیت ایران فعالیت صلح‌آمیز است و ما عضو ان پی تی و پادمان هستیم. ایران در قبال هرگونه اقدام متجاوزانه‌ای پاسخ خواهد داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره اخراج چهار دیپلمات آذربایجانی از ایران تصریح کرد: ایران در چارچوب اقدام غیرسازنده دولت آذربایجان به طور متقابل چهار دیپلمات آذربایجان، دو عضو مربوط به سفارت تهران و دو عضو مربوط به کنسولگری در تبریز را بلافاصله اخراج کرد و این اتفاق مورد تایید است.

کنعانی همچنین به اظهارات ضدایرانی رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: ما همواره دیدگاه‌های خودمان را در روابط با آذربایجان اعلام کردیم. ما در ارتباط با این کشور تاکید می‌کنیم که روابط دو ملت ناگسستنی است و عمق ریشه‌داری دارد و نباید اقدامی انجام دهیم که در مسیر منافع دو کشور نیست. در ارتباط با موضوعات اختلافی میان دو کشور ما همچنان مایلیم که فرصت را به دیپلماسی دهیم و موضوعات را حل و فصل کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه خاطرنشان کرد: قبلا هم تاکید کردم که اظهارات پشت تریبون‌ها به ویژه در موضوعات مورد اختلاف کمکی به حل و فصل آنان نمی‌کند. در مذاکرات دو وزیر خارجه گام‌هایی برای رفع سوءتفاهمات تعریف شده و در این خصوص هیات‌هایی هم تبادل شده است. روایت‌های یک طرفه نشانه درستی و صحت آنان نیست و باید اجازه دهیم در چارچوب تعریف شده گفتگو‌ها صورت گیرد. تاکید ما بر حفظ حسن همسایگی است و نباید اجازه سوءاستفاده به طرف‌هایی بدهیم که دنبال تنش در روابط دو کشور هستند.

کنعانی درباره پول‌های بلوکه شده ایران اظهار داشت: تلاش‌های ایران همچنان ادامه دارد و ایران برای آزادسازی دارایی‌های خود از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره بازگشایی دفتر حفاظت منافع در کشور اروپایی با کمک ترکیه افزود: ترکیه مبتنی بر همکاری‌های خوبی که داریم، برای این اقدام اعلام آمادگی کرده است. ایران مبتنی بر دیدگاه اصولی خود از این رویکرد دولت ترکیه استقبال کرد و امیدواریم کار در مسیر درست پیش رود.

کنعانی درباره آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: توافق‌های خوبی هم انجام شد و طرفین می‌توانستند به جمع‌بندی مذاکرات بازگردند، اما دولت آمریکا در این زمینه تعلل انجام داد. هم اکنون تبادل پیام‌ها از طرف ثالث جریان دارد، امیدواریم که اراده سیاسی هم به این امکان فنی متصل شده و شاهد بازگشت متعهدانه همه طرف‌ها باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره ادعای غربی‌ها درباره فعالیت هسته‌ای ایران بیان داشت: مایل نیستیم که با پیش فرض‌ها راجع به اتفاقاتی که احیانا بیافتد قضاوت کنیم. ایران همواره نشان داده که در حفظ حقوق ملت ایران قاطعیت لازم را دارد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص سند‌های همکاری‌های بلند مدت ایران با کشور‌های مختلف گفت: در ارتباط با اسنادی که امضا شد، این اسناد یک ابتکار عمل خوب است. این اسناد نقشه راه روابط ایران و شرکای دوست را تعریف می‌کند. در ارتباط با چین برنامه جامع همکاری بلندمدت یک برنامه است که در آن جزئیاتی مطرح شده و حوزه‌های مختلف می‌توانند بر اساس آن گام‌های اجرایی تعریف کنند.

کنعانی با بیان اینکه در ارتباط با روسیه هنوز این سند نهایی نشده و در مسیر نهایی‌سازی هستیم، ادامه داد: در ارتباط با سوریه در سفر آقای رئیس جمهور امضا شد و این برنامه‌ها می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی دو طرف را هدایت کند.

سخنگوی وزارت خارجه در خاتمه خاطرنشان کرد: در حوزه آفریقا هم بر همین مبنا تلاش‌های خوبی دارد صورت می‌گیرد، سفر‌های خوبی هم تعریف شده در سطح رئیس جمهور و برنامه ریزی‌های لازم در حال انجام است. سیاست تلاش برای تحقق رویکرد‌های اقتصادی دولت سیزدهم گام به گام تعریف شده و این به طور جدی در دست پیگیری قرار دارد. حتی اروپا هم از مجموعه هدف گذاری ایران مستثنی نیست، اما باید ببینیم اراده طرف مقابل چیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->